La inițiativa echipei proiectului Fără Pui Convențional, Asociația FREE a solicitat realizarea unui nou studiu de opinie privind comportamentul consumatorilor din România în ceea ce privește consumul de carne de pui. Cercetarea a fost realizată de agenția MKOR, în perioada februarie–martie 2025, pe un eșantion reprezentativ la nivel național.
Rezultatele arată o tendință clară de creștere a consumului de carne de pui, dar și faptul că principalele criterii de selecție pentru consumatori sunt: prețul, calitatea și condițiile de creștere ale puilor.
Fără Pui Convențional – singurul proiect activ din România pentru bunăstarea puilor crescuți pentru carne
Demarat în prima jumătate a anului 2023, proiectul Fără Pui Convențional este o inițiativă a Asociației F.R.E.E., parte din rețeaua internațională Open Wing Alliance (OWA). Fondată de organizația The Humane League, această alianță reunește peste 90 de organizații din întreaga lume, unite într-un efort comun de a pune capăt abuzurilor asupra puilor și găinilor, fie că vorbim despre pui crescuți pentru carne, fie despre găini ținute în baterii.

Proiectul are ca obiectiv promovarea Angajamentului European pentru Pui (European Chicken Commitment – ECC), un standard esențial pentru asigurarea unor condiții mai bune de creștere. Prin campanii de informare și colaborări directe cu companii românești, proiectul se adresează atât decidenților, cât și publicului larg. Scopul acestuia este creșterea gradul de conștientizare privind realitățile din fermele industriale și încurajarea alegerilor mai etice care să stimuleze companiile să adopte practici responsabile.
Studiul de opinie realizat de agenția MKOR reprezintă un pas important în înțelegerea comportamentului de consum al românilor. „Preconizam deja că o mare parte dintre rezultate vor arăta astfel”, spune Alexandra Ștefan, manager al proiectului Fără Pui Convențional. „Tendința de creștere a consumului de pui, percepția că acesta este încă o sursă sigură de proteine, precum și lipsa informațiilor de bază privind modul în care sunt crescute păsările” — toate acestea confirmă nevoia de educație și transparență.
Consumul de carne de pui e în creștere, dar și standardele impuse de consumatori
Conform datelor, 51% dintre consumatori afirmă că mănâncă mai multă carne de pui decât în urmă cu un an, în principal datorită „ușurinței în preparare și a versatilității”. Cu toate acestea, crește în paralel și interesul față de condițiile în care sunt crescuți puii:
-
59% consideră important ca puii să fie crescuți natural, fără acceleratori
-
4 din 10 evită puiul convențional din motive etice.
-
76% ar alege carne de la pui cu creștere lentă, dacă ar avea această opțiune la raft

„M-a surprins faptul că 76% dintre respondenți sunt dispuși să plătească mai mult pentru carne provenită de la pui cu creștere lentă”, explică Alexandra.
Ce contează pentru consumatori?
Principala motivație privind schimbarea obiceiurilor de consum a cărnii de pui o reprezintă preocuparea pentru o alimentație mai sănătoasă (52%), susținută în mai mică măsură și de recomandările specialiștilor și interesul pentru diete alternative (vegetariană, vegană, flexitariană).

Printre principalele criterii de achiziție se numără aspectul cărnii (60%), prețul (47%), certificările de calitate și bunăstarea puilor (20%) — în special în rândul părinților sau persoanelor care au avut probleme de sănătate. Deși 95% dintre români verifică ambalajul, doar jumătate spun că informațiile sunt suficiente.

Rezultatele studiului au fost un pic sub așteptările mele — probabil că așteptările erau un pic nerealiste, dar aș fi vrut să văd că oamenii sunt mai informați și mai atenți atunci când este vorba de alimentație. Totuși, cred că în următorii ani balanța va înclina mai mult în favoarea bunăstării animalelor.
Educație și transparență
Chiar dacă mulți români știu de existența mai multor tipuri de pui (convențional, cu creștere rapidă, cu creștere lentă etc.), nivelul real de înțelegere este limitat. Confuzia este mare mai ales în jurul etichetelor, iar lipsa unui standard clar al informațiilor generează suspiciuni și frustrări.
76% dintre respondenți ar cumpăra carne de pui cu creștere lentă, dacă aceasta ar fi disponibilă. Dorința e clară: românii își doresc opțiuni care susțin un stil de viață mai sănătos și o relație mai responsabilă cu mediul și animalele.
Consumatorii merită să aibă acces la informații clare și transparente pentru a putea face alegeri conștiente și corecte la raft. În prezent, mențiunile obligatorii de pe etichete nu oferă clarificări despre condițiile reale în care au fost crescuți puii. Termeni precum „crescut la sol” pot crea impresia greșită că animalele au avut acces la aer liber, deși nu este cazul. Interesul pentru pui crescuți în condiții bune, proveniți din surse etice, este tot mai mare, ceea ce indică o schimbare semnificativă pe piață, iar în acest context, producătorii vor trebui să , acorde o atenție sporită transparenței, calității și certificărilor.
Florin subliniază importanța unei abordări transparente din partea industriei: „Producătorii și partenerii acestora ar trebui să seteze un standard de minimă bunăstare pentru animale și totodată să dea dovadă de transparență”. Florin remarcă și o diferență semnificativă în percepția consumatorilor în funcție de mediul de proveniență. „Oamenii din mediul urban tind să militeze în procent mai mare în favoarea animalelor.”
Aceste schimbări de comportament confirmă că sustenabilitatea devine un criteriu din ce în ce mai important în deciziile de cumpărare ale românilor și deschide în același timp oportunități pentru producători și retaileri.
Direcții viitoare
Acest val de preocupări și alegeri etice oferă o direcție clară, dar și un semnal de alarmă pentru cei care refuză să țină pasul cu noile așteptări: producătorii trebuie să se adapteze, iar consumatorii au nevoie de sprijin pentru a face alegeri mai bune.
„Mi-aș dori să ajungem la un număr cât mai mare de oameni prin intermediul campaniilor noastre de conștientizare. De asemenea, îmi doresc să văd un interes mai mare din partea companiilor din HORECA pentru a susține schimbarea”, adaugă Alexandra. În același sens, Florin își exprimă speranța că Angajamentul European pentru Pui (European Chicken Commitment) va deveni un standard de referință în România.
Mi-ar plăcea ca producătorii și marii retaileri să își dorească să se asocieze cu acest trend. Efectul direct s-ar reflecta în condițiile de creștere ai puilor pentru carne.
Concluzie studiu
Obiceiurile consumatorilor s-au schimbat în ultimul an, iar consumul de carne de pui a înregistrat o tendință de creștere, susținută de preocupările legate de sănătate, preț și calitate. Interesul pentru pui crescuți în condiții bune, proveniți din surse etice, este tot mai mare, ceea ce indică o schimbare semnificativă pe piață. Consumatorii consideră important să fie informați și educați cu privire la condițiile de creștere a puilor. În acest context, producătorii vor trebui să se adapteze, acordând o atenție sporită transparenței, calității și certificărilor.
© Freedom and Respect for Every Earthling, 2025. Toate drepturile rezervate.